de haven

foto van de voormalige haven De Buitenposter Vaart is niet lang na na de aanleg van het Kolonelsdiep (Prinses Margrietkanaal) in 1575, als waterverbinding met ons dorp gerealiseerd. De waterweg liep tot de hervormde kerk met een aftakking om de oostelijke zijde. Het was tot de totstandkoming van de rijksstraatweg, rond 1830, een belangrijke transportverbinding met elders. Zo waren oostelijk van de kerk de opslagplaats en houtloods van de firma Kuipers en een loswal gesitueerd. Met de komst van de treinverbinding in 1863 verloor het haventje een deel van haar belang. De opmars van het gemotoriseerde vervoer in het begin van de 20e eeuw, maakte haar nog verder overbodig. Hoewel tot halverwege in de twintigste eeuw een beurtverbinding per schip met Leeuwarden in stand bleef, werd al kort voor de Tweede Wereldoorlog het meest noordelijke stukje vaart gedempt. In 1976 volgde de rest van de Buitenpost vaart tot de huidige lengte. En daarmee verdween ook het haventje van Buitenpost. Nu herinnert alleen de straatnaam Oude Havenstraat nog aan dit verdwenen stukje verleden.